CMR reprezinta asigurarea de raspundere a transportatorului pentru marfa transportata in calitate de caraus. Acest tip de asigurare se adreseaza companiilor care realizeaza transporturi in tara sau in strainatate cu vehicule din proprietatea personala, inchiriate sau in gestiune, in caz de distrugere a marfurilor din dotare. Practic este asigurata raspunderea pe care si-o asuma transportatorul din momentul in care preia marfa de la furnizor si pana in momentul in care preda marfa la destinatie, fara nici o legatura cu asigurarea care se face masinii. Daca pentru transportul intern, polita de asigurare CMR nu este atat de des contractata de catre transportatori, pentru transportul international aceasta a devenit aproape obligatorie. Limitele maxime ale raspunderii acoperite prin asigurare pentru fiecare transport in parte efectuat in perioada de valabilitate a politei de asigurare se stabilesc de comun acord de catre Client si Asiguratorul ales de acesta.
Valabilitatea asigurarii CMR poate fi determinata pe un anumit transport / calatorie, sau pe o anumita perioada de timp. Principiile care stau la baza politei asigurarii CMR sunt aceleasi la majoritatea societatilor de asigurari, bazandu-se pe Conventia CMR de la Geneva din 1956, la care Romania a aderat in anul 1972. Conditiile de asigurare sunt diferite de la un asigurator la altul, referitor la acoperirea sau nu a unor categorii de marfuri, anumite riscuri inlcuse sau excluse din asigurare (de exemplu furtul) sau fransiza pe eveniment. Raspunderea pentru transportul unora din bunurile enumerate mai sus poate fi inclusa in asigurarea CMR, la cererea scrisa a Asiguratului. In aceste conditii se va emite de catre asigurator un supliment de asigurare iar clientul va trebui sa achite valoarea unei prime de asigurare suplimentare. In ceea ce priveste furtul, exista mai multe situatii: unele companii asigura furtul prin efractie, altele il exclud, fiind specificat de cele mai multe ori ca si clauza suplimentara.